Υπάρχει ένα κόστος στη φιλοξενία που δεν εμφανίζεται ποτέ σε excel, σε reports ή σε dashboards. Δεν είναι λειτουργικό, δεν είναι φορολογικό, δεν είναι καν επιχειρηματικό.
Κι όμως είναι αυτό που κρίνει αν ένα κατάλυμα θα πάει μπροστά ή θα μείνει στάσιμο.
Το αόρατο κόστος; Η νοοτροπία.
- Η νοοτροπία του ιδιοκτήτη.
- Η νοοτροπία του συνεργάτη.
- Η νοοτροπία της ίδιας της επιχείρησης.
1. Το κατάλυμα δεν λειτουργεί μόνο με τ.μ. και παροχές – λειτουργεί με αποφάσεις
Μπορεί δύο καταλύματα να είναι ίδια σε όλα: θέση, εξοπλισμό, budget, παροχές. Και όμως οι αποδόσεις τους να μην έχουν καμία σχέση.
Γιατί;
Γιατί ο ένας ιδιοκτήτης βλέπει το κατάλυμα ως επιχείρηση. Και ο άλλος το βλέπει ως “εξοχικό που φέρνει κάτι παραπάνω”.
Το πρώτο mindset χτίζει εμπειρία, διαδικασίες, συνέπεια. Το δεύτερο… χτίζει αβεβαιότητα.
2. Η νοοτροπία φαίνεται πριν δεις το κατάλυμα
Τη βλέπεις:
- στη διάθεση για αναβάθμιση,
- στο πώς αντιμετωπίζει ο ιδιοκτήτης τα reviews,
- στο αν θέλει να μαθαίνει,
- στο αν βλέπει ευκαιρίες ή προβλήματα,
- στο αν αντιλαμβάνεται ότι η αγορά αλλάζει.
Όσο παράξενο κι αν ακούγεται, το πιο δυνατό “asset” ενός καταλύματος δεν είναι ο εξοπλισμός. Είναι ο ιδιοκτήτης.
3. Το αόρατο κόστος είναι αυτό που δεν υπολογίζεται αλλά πληρώνεται
Πληρώνεται σε:
- χαμένες κρατήσεις,
- λάθος τιμολογήσεις,
- κακές κριτικές,
- αργές αντιδράσεις,
- κακή οργάνωση.
Κανείς δεν το σημειώνει, αλλά όλοι το νιώθουν στα αποτελέσματα.
Και κυρίως: Το πληρώνουν όσοι πιστεύουν ότι “το καλοκαίρι θα γεμίσει από μόνο του”.
4. Η επιτυχία δεν είναι τύχη, είναι συνέπεια
Η αγορά έχει γίνει πιο ανταγωνιστική από ποτέ. Το κοινό γνωρίζει περισσότερα, συγκρίνει καλύτερα, διαβάζει προσεκτικότερα. Και η διαφορά δεν γίνεται στην πισίνα ή στα έπιπλα. Γίνεται στη λεπτομέρεια, στη στρατηγική και στην επαγγελματική διαχείριση.
5. Τι δείχνει η εμπειρία μου
Σε όλα αυτά τα χρόνια στον χώρο, έχω παρατηρήσει ένα κοινό στοιχείο: η πραγματική επιτυχία δεν εξαρτάται μόνο από τις εγκαταστάσεις, αλλά κυρίως από τη νοοτροπία.
Οι συνεργάτες που ξεχώρισαν είχαν ανοιχτό μυαλό, προσανατολισμό στο μέλλον, διάθεση για εξέλιξη και ουσιαστικό σεβασμό προς τη φιλοξενία και την επιχείρησή τους. Άκουγαν, μάθαιναν, και δεν σταματούσαν να προσπαθούν.
Και αυτό είναι τελικά που κάνει τη διαφορά.
Αν κάτι αξίζει να αλλάξει στον κλάδο, δεν είναι μόνο οι παροχές ή οι τιμές. Είναι ο τρόπος που οι ιδιοκτήτες αντιμετωπίζουν την ίδια τους την επιχείρηση. Γιατί το μέλλον της φιλοξενίας δεν θα κριθεί από τους χώρους. Θα κριθεί από τη νοοτροπία πίσω από αυτούς.
Theano Kostopoulou Property Management
📞 (+30) 6986133343